Хто такий учитель-словесник без історії мови? Гостьова лекція в Криворізькому державному педагогічному університеті

 9 лютого 2024 року в Криворізькому державному педагогічному університеті на факультеті української філології відбулася гостьова лекція, відомого історика мови Василя Денисюка, кандидата філологічних наук, доцента, доцента кафедри української філології Хмельницького національного університету. Лекцію відвідали як студенти й викладачі Криворізького державного педагогічного університету, так і науковці з інших навчальних закладів вищої освіти (Хмельницький національний університет, НУБіП України, University of Luxembourg, University of Graz).

Хто такий учитель-словесник без історії мови? Це питання було одним із ключових гостьової лекції «Історична граматика української мови в контексті фахової підготовки вчителя-філолога». Основна проєкція – сучасна українська школа, яка внаслідок незрозумілих реформ може отримати некомпетентного в багатьох філологічних, зокрема мовних, питаннях учителя.

Лектор навів багато прикладів зі шкільного курсу української мови, які без знання особливостей історичного розвитку української мови вчитель не зможе пояснити учням. Яскравими ілюстраціями слугувала й філологічна міфотворчість, яку відомі (так сталося!) люди поширюють в Інтернеті, соціальних мережах і на телебаченні.

Тож держава має зрозуміти: свідомих громадян, патріотів, які знають і поважають рідну мову, можна виховати тільки з дотриманням хронологічної вісі «минуле – теперішнє – майбутнє», бо без знання історії української мови, як зауважив Василь Денисюк, учитель-словесник нічим, окрім віку, не відрізняється від учня.

Колеги-філологи із Криворізького державного педагогічного університету  влучно зазначили, що подібний лекторій має виняткове значення у формуванні фахових компетентностей здобувачів вищої філологічної освіти всіх рівнів і розширенні світоглядних засад, поглибленні знань із ключових етапів нашої історії, мови, культури. Нетрадиційний вид заняття з історичної дисципліни репрезентував філологічну майстерність у точці міждисциплінарного перетину, яка переростає у творчий процес самоусвідомлення студентами себе як майбутніх фахівців, які зможуть вільно пояснити ті або ті лінгвістичні загадки, що сягають сивої давнини

Інформація кафедри української філології