Одним із завдань навчальної дисципліни «Методологія та організація наукових досліджень», яка входить до переліку обов’язкових для ОПП «Філологія. Українська мова та література», є підготовка студентів до написання наукових робіт, а це, у свою чергу, передбачає ознайомлення з вимогами до такого виду діяльності. Це засвідчено і в програмних результатах навчання: «ПРН 12. Дотримуватися правил академічної доброчесності».
Безумовно, на цей аспект звертається увага у власне навчальному процесі. Зокрема, в лекції № 16 та практичному занятті № 8 «Академічна доброчесність як основна вимога до наукових пошуків» розглядаються питання про сутність поняття «академічна доброчесність» і дотримання її стандартів у навчальній діяльності, аналізуються основні порушення цих стандартів у науковій діяльності, характеризуються особливості перевірки наукових робіт на дотримання їхніми авторами наявних вимог.
Додатковим джерелом інформації став дистанційний курс «Академічна доброчесність», наданий через платформу масових відкритих онлайн-курсів «Prometheus» з метою навчити слухачів «застосовувати теоретичні знання на практиці у викладанні та науковому керівництві» (кількість годин – 60, тобто 2 кредити ЄКТС).
Дуже приємно, що всі магістранти спеціальності «Філологія. Українська мова та література» (хоча їх і небагато) прослухали лекції, виконали тестові завдання й отримали такий сертифікат.
Студенти зазначають: «Матеріали до курсу цікаві, актуальні, грамотно оформлені. Дізналась нову інформацію про види плагіату; про нормативні документи, що регулюють доброчесність в Україні; про фактори, що можуть спричинити академічну недоброчесність серед студентів та викладачів вищих навчальних закладів тощо. Корисним є те, що отримані знання в майбутньому стануть у пригоді при написанні власних наукових робіт, а також покращать рівень культури академічної доброчесності» (В. Нейман); «Коли я проходив тест на академічну доброчесність, я дізнався про те, чому насправді деякі студенти списують при підготовці до курсових, дипломних робіт тощо. Я також дізнався краще про те, що можна вважати порушенням академічної доброчесності (академічний плагіат, самоплагіат і т. д.)» (О. Пустовіт).
Зрозуміло, що витрачений студентами на тестування час (а це від одного дня до тижня) потрібно було компенсувати, тому магістранти написали відповідні заяви на ім’я завідувачки кафедри української філології І. Б. Царалунги, і вона дозволила в електронному журналі поставити оцінки за цю тему як різновид неформальної освіти.
Викладач дисципліни М. М. Торчинський теж отримав такий самий сертифікат і тепер намагається і своїм колегам, й іншим студентам донести основну думку, яка звучала протягом всього курсу: «У наукових роботах не може бути жодного відсотка плагіату. Що стосується запозичень, то на кожне з них має бути покликання, причому кількість таких запозичень не повинна перевищувати певних нормативів».
Планується, що викладачі інших дисциплін, а також студенти-третьокурсники, які вивчають курс «Теорія і практика філологічних досліджень», теж прослухають онлайн-курс «Академічна доброчесність», який просто необхідний для всіх, хто займається науковими дослідженнями.
Інформація кафедри української філології