“Вчити себе самого – благородна справа, але ще більш благородна – вчити інших” (Марк Твен)

Педагогічна практика – це важливий складник навчально-виховного процесу у ЗВО. Вона забезпечує поєднання теоретичної підготовки майбутніх учиетлів з їх практичною діяльністю в закладі освіти, сприяє формуванню творчого ставлення майбутнього фахівця до педагогічної діяльності. Проходження такої підготовки необхідне для здобуття кваліфікаційного рівня та має на меті набуття студентами професійних умінь і навичок.

Студенти IV курсу спеціальностей «Середня освіта» (Українська мова та література, англійська мова) та «Філологія» (Українська мова та література) впродовж лютого 2023 року (відповідно до навчального плану) проходили педагогічну практику на базі закладів загальної середньої освіти за місцем проживання. Під час проходження практики студенти відвідали уроки української мови та літератури, зарубіжної літератури в школі, а також самостійно проводили пробні та залікові заняття, виховні заходи з учнями. Такий вид навчально-педагогічної роботи надає студентам можливість спробувати себе в ролі вчителя-словесника, навчитися оцінювати, аналізувати та проводити уроки відповідно до педагогічних вимог. Також це чудова нагода для психологічної адаптації студентів до реальних умов праці в майбутньому. Керівниками педагогічної практики від ХНУ були викладачі кафедри слов’янської філології: старший викладач Л.В. Терещенко, доцент Н.М. Торчинська, доцент І.В. Горячок, завідувач кафедри Н.В. Подлевська.

17 березня відбувся захист педагогічної практики. У теплій атмосфері студенти ділилися враженнями, своїми думками про навчальну, виховну роботу у закладах освіти різного типу, розповідали про труднощі, з якими довелось зустрітися, та способи їх подолання. Із настановами та побажаннями ефективного захисту до усіх присутніх звернулися завідувач кафедри української філології, доктор філологічних наук, професор Інна Царалунга та завідувач кафедри слов’янської філології, кандидат педагогічних наук, доцент Неля Подлевська.

Підсумки педагогічної практики студенти відобразили у мультимедійних презентаціях-звітах, що яскраво демонструють весь багатогранний процес, де окрім наукового викладу та інформації щодо проходження практики, кожен студент ділився своїми переживаннями, враженнями від першого педагогічного досвіду.

Свої враження студенти висловлювали щиро із упевненістю про обрану професію. «Педагогічна практика… Всього лише два слова, на перший погляд. А насправді це величезна скарбниця досвіду. Побувати у ролі вчителя, але водночас бути другом, наставником для дітей — це моя стратегія. Педагогічна практика… Це  чудова можливість реалізувати свої філологічні знання, здобуті під час вивчення фахових курсів.  Завдяки викладачам з методичних дисциплін (Подлевській Нелі Володимирівні, Горячок Інні Владиславівні) я змогла застосувати теоретичні знання на практичному досвіді. Після закінчення бакалаврату я розглядаю можливість працевлаштування у ЗЗСО, але також є бажання продовжити навчання у магістратурі», – зазначила Яніна Гуменюк.

«Педагогічна практика стала для мене ще одним доказом того, що я обрала правильну професійну стежину. Упродовж усіх чотирьох тижнів я щоразу переконувалася, що я зможу і обов’язково БУДУ хорошим вчителем-словесником. Моя наполегливість, знання, принциповість допоможуть мені у цьому.  “Коли ми вперше Вас побачили, то нам здалося, що Ви дуже сувора вчителька, але виявилося, що це не так, адже насправді Ви дуже добра, щира та розумна. І ми не хочемо, щоб Ви від нас йшли”, – сказали мої учні, які за такий короткий час полюбили мене, а я полюбила їх.  Щодня я бачила в очах учнів радість від нашого спілкування, в очах педагогів – гордість. Мені було дуже важливо, щоб у рідній школі вчителі мене запам’ятали не лише як хорошу ученицю, а як чудову колегу, яка гідна похвали та поваги. Щиро радію, що змогла втілити всі свої задуми та плани, набратися шаленого досвіду, який стане мені у нагоді в майбутній професії. Любов до учнів, до своєї справи, бажання постійно розвиватися, пізнавати нове – усе це головна запорука успішного педагогічного процесу!!!», – розповідає Валентина Мосійчук.

«Педагогічна  практика дала мені можливість: закріпити й поглибити знання з методики викладання української мови, української та зарубіжної літератури; застосувати теоретичні та практичні знання, які я здобула в університеті; виробити вміння впевнено виступати перед аудиторією; навчитися розробляти різноманітні за формою уроки, використовувати різні методи та прийоми залежно від рівня знань учнів; навчитися проводити виховні та позакласні заходи, які зацікавлювали учнів», – зауважила Сніжана Безпалько.

Підсумовуючи результати захисту, варто зазначити, що педагогічна практика студентів 4 курсу у ЗЗСО пройшла успішно та на належному методичному рівні. Наші практиканти отримали значний практичний досвід та показали гарну підготовку. Бажаємо їм подальших успіхів у професійній діяльності!

Доцент кафедри слов’янської філології,
відповідальна на кафедрі за організацію педагогічних практик
Інна ГОРЯЧОК